Academy of Moving People & Images

movingpeople05613

På ett fullsatt Bio Rex var jag för ett par veckor sedan med om en intressant upplevelse. De första 11 personer som under ett år studerat på Academy of Moving People & Images i Helsingfors visade upp sina examensarbeten.

Vi fick se 11 korta filmer, av vilka 10 var regisserade av kvinnor. Alla regissörer har dock den bakgrunden att de av någon anledning kommit till Finland från utlandet: som asylsökande eller som arbetssökande, på grund av att de gift sig med en finländare eller därför att de fått ett jobb i Finland. Samt att de alla har en bakgrund inom sitt hemlands filmindustri eller inom teatern.

Academy of Moving People & Images är något som få känner till, men som redan existerat i över ett år i Helsingfors. Just nu håller man på att söka följande 12 som vill gå på nästa kurs.

Akademin är ganska långt den kurdiske regissören Erol Mintaş´ skapelse. Erol bor sedan en tid i Finland och har i sitt förra hemland, Turkiet, bland annat regisserat långfilmen Song of My Mother (2014). När han kom till Finland, märkte han hur svårt det var att få in en fot i den finländska filmindustrin. Tillsammans med likasinnade beslöt han att göra något åt saken och de fick också Kone-stiftelsen att stöda deras projekt, att skapa en plattform för utländska filmare i Finland där man kan göra sina första kortfilmer och som samtidigt kan hjälpa dessa invandrare att få kontakt med den finländska filmindustrin.

Akademin är också rent fysiskt rörlig – man har medvetet gått in för att inte ha ett fast verksamhetsställe, utan istället har man hållit sina kurser på olika ställen i Helsingfors, till exempel på filmstiftelsen, på Goethe-institutet, på Designmuséet, på Aalto osv. Allt detta för att man ska få kontakt med det finländska filmetablissemanget. I år kommer man till och med att ha en kurs i Vasa om analog filmproduktion på Filmverkstaden. Britt Al-Busultan (själv invandrande filmare) och Lasse Vairio drar kursen.

I sin programförklaring säger Akademin följande:

 

”A diversity of voices, genders, and cultures is integral to any group. Its absence mirrors structures of racism and intolerance, and a lack of representation of different perspectives. The film industry suffers from a lack of diversity in creative areas. The stories that are being told do not reflect our pluralistic societies. Networks of professionals within the film industry often exist only within closed circles.”

 

De kortfilmer som presenterades på Bio Rex hade alla en mycket hög teknisk kvalitet. I de flesta var språket finska, men i filmerna talades det också ryska, arabiska, urdu och serbiska. Ämnena varierade från självupplevda historier till pastischer på kända skräckfilmer. Bäst gillade jag de enkla berättelserna, som när en serbisk flicka får jobb som ”dogsitter” och ska ta hand om en hund hos en finländsk familj. När hon kommer till bostaden är hunden död. En annan intressant film handlade om en vegansk seriemördare som gjorde tvål av sina offer.

Just nu pågår ansökningstiden till årets kurs och man säger att också finländska minoriteter såsom romer och samer är välkomna att söka. Finlandssvenskar nämner man inte.

 

www.academyofmovingpeopleandimages.com

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s