1. Bohemian Rhapsody 14 413 (248 281)
2. Mortal Engines 10 171 (ny)
3. Grinchen 10 046 (92 021)
4. Swingers 9 547 (32 530)
5. Fatntastiska vidunder: Grindelwalds brott 9 309 (141 564)
6. Pettson och Findus – Findus flyttar hemifrån 7 989 (42 282)
7. A Star Is Born 3 872 (93 418)
8. Robin Hood 3 871 (16 296)
9. Det egna landet 3 215 (172 563)
10. Colette 2 682 (ny, 2755)
Källa: Finlands filmkammare
Som vi redan tidigare konstaterat: filmmarknaden verkar ha gått i stå.
De gamla favoriterna klamrar sig fast i biotoppen, allt medan
nykomlingarna förgäves kämpar om en plats i solen eller rättare sagt
biomörkret.
Ny tvåa är förvisso Mortal Engines, ännu ett fantasyspektakel med young
adult -förtecken, men med tanke på att filmen är skriven och producerad
av Peter Jackson et consortes är öppningsveckoslutet – drygt 10 000
ögonpar – inget att skryta med.
I den meningen är Wash Wetsmoreslands Colette, om och kring franska
författaren Sidonie-Gabrielle Colette (Keira Knightley), ett nästan
starkare kort, inte minst med tanke på att lillajulssäsongen tenderar
att slå hårt mot filmer för vuxenpubliken.
På första plats fortsätter Queen-filmen Bohemian Rhapsody som trots sex
veckor i omlopp inte visar några trötthetstecken. Över 14 000 nya
tittare detta veckoslut – en minskning på futtiga fjorton procent. Med
248 000 tittare totalt är det endast en tidsfråga innan man spräcker 300
000-gränsen
Noteras kan att många av de smalare titlarna från den senaste tiden inte
ryms ens på topp-20. Det är fallet för ryska 80-talsfilmen Sommar
(Leto), polska mästerverket Cold War och norska katastroffilmen The
Quake som visserligen inte är speciellt ”smal”, förutom när det gäller
ursprungsland.
Mera nordiskt, om än i högsta grad internationellt, är att vänta nästa
vecka när Thomas Vinterbergs Kursk seglar förbi. Det var i augusti år
2000 som den kärnvapenbestyckade, ryska ubåten sjönk på Barents hav, men
det stormaktspolitiska spelet som förseglade besättningens öde är i
högsta grad aktuellt.
Kul detalj: Alfonso Cuarons färska film, Netflix-produktionen och
Venedig-vinnaren Roma (som visas på biograf inför tv-premiären), skulle
troligtvis ha tagit sig in på biotoppen men eftersom streamingjätten
ligger lågt beträffande tittarsiffror finns det inget att yppa om på den
punkten.
Se så länge tillfälle ges – det här är en film som hör hemma på vita
duken!
FILMJOURNALEN/K.U.