Inget nytt under solen – eller i biomörkret

1.   Bohemian Rhapsody 16 688 (223 866)
2.   Fantastiska vidunder: Grindenwalds brott 15 273 (123 831)
3.   Swingers 14 645 (ny, 15 240)
4.   Pettson och Findus: Findus flyttar hemifrån 10 648 (31 910)
5.   Grinchen 9 793 (76 090)
6.   Robin Hood 8 182 (ny)
7.   Det egna landet 4 782 (172 563)
8.   A Star Is Born 4 326 (87 175)
9.   Creed II 3 031 (10 921)
10.  Johnny English Strikes Again 1 379 (155 960)

Källa: Finlands filmkammare

Lillajulstiderna färgar av sig också på biobesöken; trots fem nya
premiärfilmer är det som om luften skulle ha gott ur marknaden, något
som drabbar speciellt de smalare titlarna. Ta till exempel ryska
80-talsdramat Sommar/Leto som trots lysande kritik fick nöja sig med
knappt 500 tittare och en tjugonde plats i tittarstatistiken.

Ännu sämre gick det för inhemska indieproduktionen Pihalla som noterades
för knappt 400 besökare, allt medan Iina Terhos djupt personliga
burlesquedokumentär Full of Love öppnade till ackompanjemang sisådär 60
ögonpar.

Bohemian Rhapsody fortsätter som etta, tätt följd av Fantastiska
vidunder: Grindenwalds brott. Ny trea med drygt 14 000 besök är Pamela
Tolas Swingers, en partnerbytekomedi efter dansk förlaga.

I sig är väl detta ingen dålig siffra men ser man till
premiärveckosluten för andra inhemska ”storfilmer”, däribland
tabellsjuan Det egna landet, är besökarantalet tämligen blygsamt. Hoppet
står nu till den erkänt lukrativa julmarknaden.

Av de övriga premiärfilmerna gjorde Robin Hood, en favorit i repris,
bäst ifrån sig: 8 100 tittare. Långt därefter, på femtonde plats, hittar
vi norska katstroffilmen The Quake (Skjelvet) som öppnade med 590
åskådare.

Inget att skriva hem om, låt sen vara att filmen gick upp på endast 18
dukar – att jämföra med Swingers som lade beslag på 118 dukar. Bredast i
den bemärkelsen är barnfilmerna Pettson och Findus – Findus flyttar
hemifrån samt Grinchen med 127 respektive 115 salonger under rocken.

Blickar vi framåt kan det konstateras att inkommande veckoslut är i
lugnare laget. Där vänner av vuxendrama lär snegla på Wash
Westmoreslands Colette, om franska författaren Sidonie-Gabrielle Colette
(i titelrollen ser vi Keira Knightley), vallfärdar yngre tittare
troligtvis till Mortal Engines, det senaste i raden av fantasyspektakel.

FILMJOURNALEN/K.U.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s