Ung film i Ryssland

domkino1

De ungas filmfestival Nachalo – ”Början” hölls på Dom Kino i St Petersburg

Samtidigt som vi visade upp ny finlandssvensk film i Helsingfors hölls de ungas filmfestival i St Petersburg: Начало (som betyder ”början”). St Petersburg är också filmfestivalernas stad och varje månad ordnas flera större och mindre filmfestivaler. När jag skulle hämta min ackreditering på Dom Kino (filmarbetarnas hus) frågade man vid info disken ”till vilken festival?”. Det visade sig att det samtidigt pågick tre olika filmfestivaler i huset.

Nachalo ordnades för sjuttonde gången och visar både elevfilmer och debutfilmer. Mest kortfilmer, men också en del långfilmer och retrospektiver. Majoriteten är ryska filmer, men eftersom det är en internationell festival visades också några filmer från andra länder, bland annat från Finland. De finländska bidragen var Hannaleena Haurus surrealistiska långfilm Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset samt Ilja Rautsis kortfilm Helsinki Mansplaining.

Under två dagar hann jag se ett antal intressanta ryska elevarbeten och debutfilmer. Alla av mycket hög kvalitet. Det märktes att de flesta regissör studerat på VGIK i Moskva, som räknas till de främsta filmskolorna i världen. Många äldre finländska regissörer har studerat där. Om det i dag finns finländska studerande där, vet jag inte.

För det första fanns det inga tekniska brister i filmerna. Allt var perfekt: ljud och bild fungerade som det ska. Bilderna var skarpa och inga onödiga åkningar. Också dramaturgiskt mycket välfungerande. Med andra ord ett genomarbetande som både kostat tid och pengar. Nästan alla filmer följde den ryska traditionella dramatikens regler, det vill säga innehållet byggde ganska långt på dialogen. Ibland kändes det som om Harold Pinter spökade i bakgrunden. Eller varför inte den klassiska Hollywood-filmen. Det finns en helt annan styrka i dessa filmer jämfört med motsvarande filmer i Finland.

Nästan alla filmer var gjorda av män och nästan alla filmer handlade om män. Jag tror inte jag såg en enda film där en kvinna var huvudkaraktär. Flera filmer handlade om män som träffas, vanligtvis en äldre och en yngre man, på ett avlägset ställe och de börjar prata om sina liv eller försöker komma till försoning med något som de gjort.

VASYA__3

I Andrei Bushnevs elevarbete Vasya kommer en ung man till ett vilda västernliknande litet samhälle. Han pratar i sin mobil och jag fick den uppfattningen att han är filmstuderande. Han säger att han vill ha en dag ledig innan han fortsätter med sitt projekt. Han träffar en gammal man och frågar honom om vägen till sitt föräldrarhem. Mannen säger att släkten inte finns kvar på orten, men börjar samtidigt kalla Vasya för sin son och bjuder hem honom. Under kvällen dricker de vodka och den gamle mannen berättar för Vasya om hur det var när hans son var liten och om saker han ångrar.

Ivan Plechevs film Dark Night tar en berusad affärsman taxi i Moskva. Taxichauffören beter sig precis som taxichaufförer brukar bete sig i Ryssland. Burdusa, men vänliga. Det visar sig att stan har drabbats av ett virus som gör människorna till zombies. Taxin stannar och tar upp en gravid kvinna. Färden fortsätter med genom Moskvas mörka gator, där det ligger lik överallt.

Dmitrij Volkovs film Petersburg Noir utspelar sig som titeln säger i St Petersburgs mörker. En författare börjar tro att hans hustru är otrogen och när hon åker på en affärsresa följer han efter henne och spionerar. Samtidigt som han vandrar omkring på gatorna i St Petersburg börjar han fundera på livets gåta och ifrågasätter sitt författarskap.

Korruption var också tema i flera filmer. Mikhail Shulaevs The Shadow Of An Owl utspelar sig också i en mörk stad. Mafioson ”Ugglan” som varit stadens boss i många år vill pensionera sig och bli poet. Han utser den unge Denis till sin efterträdare och Denis bjuds in att fira detta på en stripteasebar. Under kvällen brusar Denis upp flera gånger och visar sin makt. Han angriper en gäst med en sönderslagen flaska och bjuder in vackra damer till deras bord. När kvällen är över kidnappas Denis och sätts i bakluckan på en bil. Under färden börjar Denis fundera vad han själv gjort för att råka ut för detta och vart han egentligen är på väg.

Min personliga favorit var Aleksey Kharitonovs The Bribe – Mutan, som var en renodlad komedi. Här parkerar en man fel och för att undvika straff uppsöker han åklagaren och försöker muta honom. Åklagaren går till slut med på det och visar upp några siffror på sin telefon. Mannen tycker det är för mycket och efter en stunds prutande kommer de fram till en lämpligare summa, men mannen har inte så mycket kontanter på sig. Åklagaren säger att det går bra att betala med kort och tar fram kortläsaren. Han säger att det också går att betala med en app. Men riktigt så enkelt klarar sig inte medborgaren som parkerat fel.

Tree_1

Men visst fanns det också filmer av några kvinnliga regissörer. Den tjetjenska regissören Hava Mukhiyevas film The Tree utspelar sig i Kaukasus år 1994 och berättar om två barn – en flicka och en pojke – som har ett hemligt träd. De använder trädet som brevlåda när de skriver brev åt varandra. Adams pappa är har gjort succé som affärsman i staden och återvänder nu till den lilla byn. Nu ska det bli fest och man är stolta över faderns framgång. Men alla bybor är inte av samma åsikt. En Tarkovskij-liknande film, som är lite långsam.

Nachalo är alltså en internationell festival och det är fritt fram också för finländska filmare att anmäla sina filmer till nästa års festival. Kanske får vi då se en finlandssvensk film på festivalen i St Petersburg? Programchef för årets festival var Kirsi Tykkyläinen från Finland.

För den som är intresserad av diskussionen om kvinnor och film i Ryssland (och andra länder) hänvisar jag till mitt inlägg i min egen blogg: ryssblogg.wordpress.com.

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s